Fructe : congelate sau deshidratate?

Cous-Cous – o alegere sanatoasa pentru intreaga familie!
4 ianuarie 2021
Alune de padure – Beneficii pentru piele, par si sanatate
12 ianuarie 2021
Arata tot

Cea mai sanatoasa si gustoasa varianta este cea in  stare cruda, cand fructele abia sunt culese si servite. Insa cum acest lucru este aproape imposibil si majoritatea ne aprovizionam din piete sau supermarketuri (unde fructele sunt “cazate” de ceva vreme) cu siguranta acestea isi pierd din nutrienti si din prospetime. In plus mai exista si varianta in care ne dorim fructe din extrasezon si atunci  intrebarea este ce alegem…fructe congelate sau fructe deshidratate??

Fructe congelate

frozen

Congelarea este o metoda clasica, usoara si la indemana oricui de a pastra fructele pentru o perioada mai lunga de timp. In plus le putem gasi direct congelate in magazine in orice perioada a anului, dar isi pastreaza acestea toate propietatile in urma acestui proces?

Cea mai buna perioada de congelare este in cel mai scurt timp de la culegerea acestora, (cu cat timpul de la culegere la congelare este mai scurt, cu atat se pierd mai putine minerale si vitamine), insa avand in vedere ca de cele mai multe ori  cumparam, nu vom sti aceste detalii niciodata.

S-a dovedit stiintific ca prin congelare se pierde aproximativ intre 5 si 10 % din continutul de  calciu licopen, acid folic, vitamina A , potasiu, cupru si pana la 30% din continutul de vitamina C, in timp ce mineralele precum sodiu, potasiu, zinc, fier se pastreaza integral.

Enzimele se distrug in proportie de 30% in prima faza iar dupa 3 luni aproape in totalitate.

Necesita spatiu de depozitare la o temperatura corecta de -18 grade iar daca au fost  dezghetate  nu mai pot fi din nou congelate.

Procesul de dezghetare trebuie sa fie lent ci nu la temperaturi ridicate.

Anumite fructe se recomanda a fi consumate sau introduse in  preparate direct congelate pentru a nu-si modifica consistenta, textura, gustul si culoarea prin dezghetare.

In randul fructelor congelate cel mai des sunt intalnite: fructele de padure, capsunile, cirese, visine, chiar si fructele exotice.

Concluzia este ca inghetarea fructelor ramane o alternativa sanatoasa cu mai multe avantaje decat dezavantaje, care ne permite sa ne bucuram de fructele dorite oricand avem pofta.

frozen 3

Fructe deshidratate

dried

O alta metoda de conservare a fructelor este procesul de deshidratare. Iar acesta este unul foarte vechi avand in vedere ca strabununii nostrii de acum sute sau mii de ani nu aveau frigidere sau congelatoare la dispozitie pentru a-si pastra alimentele, printre care si fructele.

Prin procesul de uscare sau deshidratare se elimina apa care este prezenta in fructe intr-o cantitate destul de mare si care favorizeaza reactiile enzimelor ce produc oxidarea si alterarea acestora.

Cel mai mare avantaj al deshidratarii este acela ca fructele isi pastreaza cu aproximatie de 100%  continutul nutritional, astfel nu se pierd din vitamine, minerale si fibre si in acelasi timp inhiba aparitia si dezvoltarea bacteriilor(mucegai).

In anumite cazuri unele fructe precum strugurii si caisele prin deshidratare isi sporesc beneficiile, oferindu-ne mai multe fibre decat in stare naturala.

Prin deshidratare greutatea si volumul fructelor scade cu aproximativ 50% si astfel vor ocupa mai putin spatiu de stocare.

Fructele uscate pot fi consumate ca gustari, sau in deserturi,in piureuri sau smoothi-uri fiind mult mai sanatoase decat dulciurile  deoarece dulcele provine din fructoza care este mai benefica organismului decat zaharul iar din acest motiv sunt recoamndate chiar si copiilor.

Fructele deshidratate sunt foarte bogate in fibre, vitamine, minerale, carbohidrati,devenind astfel o sursa sanatoasa de energie. In comparatie cu fructele congelate, cele deshidratate sunt mult mai la indemana deoarece pot fi consumate imediat.

Cele mai solicitate fructe deshidratate sunt stafidele, goji, smochinele, caisele, banane, cocos, curmale, afine si asta datorita continutului ridicat de vitamine, minerale, antioxidanti si fibre.

dried2

Important este sa consumam fructe indiferent ca le alegem pe cele congelate sau deshidratate si ca ne putem bucura de ele in orice perioada a anului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *